JONAS DAGBOG ...     ... nu med VIDEO
Tak for alle jeres hilsener her, også dem vi ikke ved hvem er fra.

18. april - 19. april - 20. april - 21. april - 22. april - 23. april - 24. april -
25. april - 26. april - 27. april - 28. april - 29. april - 30. april - 1. maj - 2. maj

Postkort - mandag 2. maj 2011
Amerikansk frimærke

Vi stod op på dorchesterhotel og gik i morgen pool, bag efter ca. klokken ni-halvti gik vi ned og spiste morgenmad som var ret skidt i forhold til at vi tilsammen gav 90.00$ lidt øv.
Så kørte vi til lufthavnen og chekkede ind og kom igennem securiti et værre cirkus. Vi blev krops skanned i en kæmpe maskine hvor vi også skulle tage skoene og bæltet af. Men det er ok når man tænker på at det er for vores egen sikkerhed men det er nu et værre cirkus. Så kom vi ind i "vente værelset" . Efter lidt tid kom flyet og vi fløj her til Toronto og her siddet vi så så og venter, røv sygt ;) nå men vi glæder os alle til at komme hjem og se jer igen vi håber at i alle har syntes dagbogen har været god.

K.H. Jonas, Ole N, Dorte Bente og Ole F. / Hele USA banden.

Postkort - søndag 1. maj 2011
Amerikansk frimærke

Kørte vi fra Enkantada i Kissimee mod Dorchester Hotel i Miami, men først spiste vi en solid Amerikans breakfast på den nærliggende Cracker Barrel som vi holdt rigtig meget af. Vi kørte ad Florida Turnpike der går gennem en masse sump så vi myrdede en masse insekter. De gjorde alle de andre også så på tankstationerne fik man skyllet forruden.
Længere fremme på vejen badede vi på Dania stranden lige syd for Ft. Lauderdale.
Den tredie Rolls den aften
Om aftenen gik vi tur på Ocean Drive og så på alle de sjove mennesker og fine biler inden vi fandt en Burger King som vi havde lovet Jonas hele ugen, den var i deco art og lignede slet ikke alle de andre.

Postkort - lørdag 30. april 2011
Amerikansk frimærke

Nu lakker det mod enden, i dag har vi klaret de sidste indkøb, taget de sidste billeder her i Encantada resort, været på Langhorn Steakhouse og spise til aften, været i Target for første og sidste gang og købe kort til Mikkel, jonas har aftenbadet med sine bamser i umbrellaposer fra target og nu er vi klar til at køre til Miami i morgen før 10:00.

Postkort - fredag 29. april 2011
Amerikansk frimærke

I dag skulle vi i Disney Epcot det havde vi glædet os rigtigt meget til. Den bedste forlystelse i hvert fald efter Jonas og Ole´s hoved var en der hed TestTrak som du kan se en video af hvis du klikker i på www.youtube.com og søger på testtrak.
Det næst bedste var inde i den store kuppel lige ved hoved indgangen hvor man kørte rundt i et tog og så ud udviklingen lige fra den gang de jagede mamutter med grene til nu samtidige med du lavede en fremtidsfilm om dig selv.
Til sidst så vi et super duper Laser/Fyrværkeri Show. Det var alt for i dag.

Postkort - torsdag 28. april 2011
Amerikansk frimærke

I dag skulle vi i J.F. Kennedy Space Center hvilket er ret sejt fordi at i morgen!! skal de for sidste gang (STS 134) fyre raketten Endeavour af som skal op på endnu en rum mission og bagefter på alderdomshjem.
Vi kom også ind i en rumopstingssimulator, der egentlig ikke er særlig vild, men bestemt OK.
Når ja måske en lidt vigtig detalje mormor var sådan set ikke med hele dagen hun blev til gengæld hjemme og hyggede sig. Vi sluttede af med at køre i Publix et stort indkøbscenter hvor vi købte frossen pizza og kørte hjem og bagte. Vi har lige spist is og nu er klokken 21:53 og vi skal snart i poolen. Og godnat.

Postkort - onsdag 27. april 2011
Amerikansk frimærke

I dag var store indkøbsdag, ----- vi startede hos M&M i Florida Mall, fortsatte i Orlando Premium Outlet og gjorde en masse gode indkøb.
Vi spiste til aften på Red Lobster, købte mere ind i en super Wallmart og sluttede med kæmpe Marshmallows ved svømmepølen.

Postkort - tirsdag 26. april 2011
Amerikansk frimærke

I dag kunne vi sove lidt længe fordi at vi havde besluttet vi først ville tage i Disney Magic Kingdom ved ½12 tiden så vi kunne blive der og se fyrværkeriet klokken præcis 10.00 dut, det var så heltpræcist. Nå men da vi kom havde vi lang, rigtigt lang tid til fyrværkeriet. Da vi kom skulle vi igennem et parkeringsbetalingshus hvor det kostede 14 dollars at parkere !! altså ca. 73 kroner. Vi fandt en parkeringsplads på ”GOOFY” - lane 48, herfra kørte der ”trollyes” med 10 vogne, den blev vi kørt med ca. 1 km, til nætste stop, som var et ”monorail” - Disneys eget forståes. Med det kørte vi i ca. 10 min, hvor vi endelig kunne se Disney parken. Vi skulle af toget og kom så endelig ind i parken. På vejen ind fik vi - også her – tjekket tasker, for hvad ved jeg. Vi startede med at tage det gammeldags damptog en tur rundt om hele parken, så vi fik et indtryk af parkens størrelse. Og pyh, hvor var der meget at se på – der var 6 områder, med forskellige temaer selvfølgelig affødt af Disneys film m.m. Vi var blandt andet i ”Carusssel of Progress”, et drejende teater, der var med på ”Verdensudstillingen” 1964-65. Det beskrev udviklingen i Amerikas historie, på 5 roterende scener.
(Her blev vi mindet om hvor stor indflydelse Edisson har haft på den elektriske udvikling i Amerika.) ((det var dukker der spillede)) Vi udforskede parken til kl. 10 p.m. Hvor fyrværkeriet startede – og vi blev gang på gang på gang overvældede og overraskede og benovede over alt hvad der var lavet i parken.
Fyrværkeriet var ”the grand finale” og absolut et storslået punktum på en fantastisk dag.

Postkort - mandag 25. april 2011
Amerikansk frimærke

I dag var vi tidligt oppe, for i dag skulle vi i Sea World !! Her var vi ved 9-tiden, så vi fik en parkeringsplads i nærheden af indgangen. Og der var nok at se på og prøve. Vi så bl.a. 3 shows: Show 1 hed Take Pirate Island og forgik på SeaLion & Otter Stadium og omhandlede Pirater og Søløver og en Odder og en Hvalros.
Show 2 hed Oneocean og forgik på Shamu Stadium og omhandlede Spækhuggere .
Show 3 hed Bluehorizons og forgik på Wale & Dolphin Theater og omhandlede Delfiner. Jonas, Dorte og Ole skulle så senere i Journey To Atlantis hvor vi blev sygt våde og Jonas var nød til at skifte T-shirt og så tog vi hjem. Først kørte vi i Puplix og købte ind til morgenmad og bagefter spiste vi på den samme rasturent som dagen før det var godt og få lidt mad så kørte vi hjem i poolen og bagefter gik vi seng.

Postkort - søndag 24. april 2011
Amerikansk frimærke

Så blev det dagen, hvor vi skulle forlade ”vores” lækre hus på Matlacha for at køre mod Orlando, eller rettere sagt Encantada Resortet i Kissimmee.
Vi kørte fra Matlache ved 10-tiden, via St. Petersburg og Tampa – en fin køretur, og vi nåede frem til vores ”nye” hus lidt før kl. 15.
Vi fik hurtigt installeret og og fik en tur i den lille svømmepøl, der hører til huset.
Det blev tid til at få købt ind til morgenmad og til at få noget aftensmad. Vi spist på en hyggelig restaurant med en butik, hvor man kunne købe et væld af nye og gamle amerikanske ting, blandt andet gyngestole.

Postkort - lørdag 23. april 2011
Amerikansk frimærke

I dag lørdag fik vi pandekager til morgenmad – amerikanske naturligvis – som Dorte lavede.
Og i dag skulle vi på tur, så vi startede kl. 9.15 mod Ft. Meyers, hvor vi skulle se Edison og FordWinter Estates. Og for dem, der ikke lige kan huske det, var det Edison, der opfandt glødelampen, fonografen, mikrofonen og mange andre nyttige ting, og så var det Henry Ford – ham med bilerne I ved - der var en god ven af Edison, der købte naboejendommen og byggede sin sommerresidens der. Vi så både Edisons laboratorier, deres bolig og hans fantastiske botaniske have, ligeså Henry Fords. Der var også en masse billeder fra hans og familiernes liv. Spændende, spændende!
Herefter var det tid til frokost, og det blev Restaurant Mågevingen – nemt og bekvemt. Så måtte vi ud og bade i Den Mexikanske Golf – og det blev på Sanibel Island. Det var vi nu ikke de eneste der havde tænkt sig, svært at finde en parkeringsplads, men det lykkedes, og dejligt var det – vi tilbragte et par timer på den herlige strand – for nogens vedkommende halvdelen af tiden i vandet. Godt trætte vendte vi hjemad, men måtte lige i Publix og få handlet ind til aftensmad og morgenmad i morgen, hvor vi skal videre til Orlando og nye eventyr.

Postkort - fredag 22. april 2011
Amerikansk frimærke

Vi startede med at stå op i Townhouse på Matlacha og spiste morgenmad, vi trængte til en slags fridag fra at køre rundt og se alle mulige forskellig ting men det er selvfølgelig også godt. Men alligevel løb Jonas, Ole N. og Dorte en tur i 30 graders varme C. midt om formiddagen. Efter frokost gik vi dog en tur i det dejlige vejr. Vi var bl.a. inde i 2 forskellige små gallerier eller kunstforretninger med en masse spændende ting – se f.eks. her www.leomalovegrove.com
Vi har også en privat bro til huset som vi bruger flittigt og hvor vi hele tide ser Rokker og Mullerter det syntes vi er ret fedt fordi Rokker er så specielle og fordi Mullerterne hele tiden springer op af vandet.
Vi spiste til aften på en lokal fiskerestaurant og ser så vi den mest fantastiske solnedgang. Vi var godt trætte, så vi gik ikke sent i seng.

Postkort - torsdag 21. april 2011
Amerikansk frimærke

Vi stod op på Dorchester hotel og gik alle i vandet, på nær lige mormor, det tog sådan cirka en time. Så spiste vi morgenmad på Dorchester og kørte derefter til Everglades (alli)Gatorpark. I Gatorparken sejlede vi først i AirBoat, en AirBoat er et vandfartøj som kan sejle på steder der er kun er cirka 7 centimeter dybt fordi dens motor sidder oppe i luften og det er en propelmoter. Vi så et par alligatorer, skildpadder og en masse forskellige fugle, og bag efter så vi et show med alligatorbrydning, der var så en dum japaner der hele tiden skulle stå foran os og tage billeder og bare var ligeglad når man sagde ``pleas sit down´´ men det var super fedt altså showet. Det var en lang køretur gennem Everglade Nationalpark - lige ud ad landevejen.

Sidst på eftermiddagen nåede vi dagens bestemmelsessted: Matlacha,hvor vi har bestilt 3 overnatninger. Og sikke et fantastisk hus vi nu bor i. Desværre var der ikke gjort rent, men mor Dorte fik fat i udlejers repræsentant, der havde glemt at vi skulle komme. Men hun fik det klaret, så vi kørte ud og handle ind til aftensmad. Da vi kom tilbage, var rengøringsfolkene næsten færdige og vi fik installeret os og fik sat noget aftensmad på bordet, men da var klokken også næsten 21.

Det er et fantastisk lækkert og fint indrettet hus med fine møbler og alting i elektriske hjælpemidler.

Postkort - onsdag 20. april 2011
Amerikansk frimærke

Vi er begge hold blevet opgraderet til suiter - lejligheder med stuer, køkken, badeværelse og soveværelse, så i dag valgte vi at lave morgenmad selv, så det startede vi dagen med, det vil sige, at Jonas og morfar startede med en tur i poolen.
Herefter kørte vi syd på, ikke helt til Key West, men ca. halvvejs derned. Første stop var i Key Largo, hvor Jonas købhte svømmebriller og snorkel.
Næste stop var Islamorada, og sikke et sted. Her var masser af pelikaner og fisk, som vi - og alle andre besøgende - fodrede med småfiks, man kunne købe nogle i en spand. De kæmpestore fisk sprang op af vandet og snuppede fiskene ud af hånden på én - og ih, hvor blev man forskrækket. Det var et fantastisk sted, hvor vi også spiste vi en dejlig frokost.

Både før og efter turen syd på var vi en tur ad Ocean Drive, der virkelig er "stedet" i Miami, hvor de rige færdes. Det er også her, der er over 650 bevaringsværdige huse i Art Deco stil. Fantastisk.
Da vi var tilbage på hotellet ved ca. 17.30-tiden måtte vi skynde os en tur i vandet ved Palm Beach, hvor vi bor så tæt på. Aftensmaden blev pizza som Dorte og Ole hentede - og nu er kl. 21.30, og vi har haft enden en dejlig og spændende dag med masser af oplevelser.

Nu slutter vi i Miami og kører videre til Fort Myers - sådan ca.

Postkort - tirsdag 19. april 2011
Amerikansk frimærke

Efter morgenmaden skulle vi ud og finde badebukser til Ole N., så vi kørte til Sawgrass Mill Outlet - og sikke en masse forretninger der var. Det var simpelthen stedet, hvor man kunne købe alt hvad hjertet begærer. Ole fandt sine badebukser - og så måtte vi ud og finde en strand.
Det blev Dania - stranden lidt nord for Miami - og det var skønt at komme i bølgerne. Både vand- og lufttemperaturerne er skønne, så også det nyder vi.
Tilbage på hotellet og efter et hurtigt bad eller omklædning kørte vi ud og så på byen og fandt en togstation, hvor vi kunne komme på det gratis tog Metro Mover, hvor vi kørte en rundtur gennem meget af Miami, det var en rigtig fin tur, men så var vi altså også sultne.
GPSen kunne finde og vise vej til en Bubba Gump restaurant, hvor vi spisete dejlig mad der var godt nok lidt misforståelse i det engelske sprog omkring en burger, ellers var det rigtigt godt.

Vi gik bagefter en aftentur rundt i Bayside-området, der ligger ved vandet og hvor der bl.a. er marked hver dag. En masse boder og restauranter var åbne og der var mange mennesker. Godt trætte kørte vi hjem og i seng.

Postkort - mandag 18. april 2011
Dansk frimærke

Vi kørte fra Præstø kl. cirka 9.00 til CPH Airport. Vi fløj fra CPH kl. 12.25 med Air Canada flyet var en boing 767, vi fløj fra Terminal 3 gate nummer C33. Da vi lettede var vi nødt til at tygge tyggegummi fordi trykket steg meget hurtigt men det var bare sjovt.
Der var tæpper, puder og filmskærm og det var rart fordi vi skulle flyve otte timer.
Vi mellemlandede i Toronto og havde 2½ time inden vi skulle videre til Fort Lauderdale. Her landede vi kl. 20.35 lokal tid, hvorefter vi skulle hente vores udlejningsbil, en dejlig stor 7 personers Dodge.
Hele rejse gik godt, men vi var godt trætte, da vi nåede vores hotel - hotel Dorchester - ved 23-tiden.

Rejseplan - Mandag 18. april 2011

Vi flyver fra København over Toronto til Ft. Lauderdale, 8235 km, 11½ time

Klik her og se hvor vi flyver.
Det er kun de fly der har udstyret og kun når de flyver i nærheden af de særlige antenner til systemet, men der godt nok mange fly i luften over Europa altid.
Tiderne her er Dansk sommertid.