Julebreve fra Bente og Ole i Præstø Klik på et årstal

Præstø Julen 2003

Kære familie og venner.

Så er det igen tid til julebrev og status for året.
Det kommer i 3 versioner, Den korte - Billederne - Den lange.

Den korte version.
-o- Vi flyttede fra lejligheden på Adelgade den 1. november
-o- Vi solgte sommerhuset og afleverede det den 1. november
Den lange version.

Det blev et turbulent år med store forandringer.

Købstadsjubilæet som vi havde arbejdet på siden november 2001 begyndte en måneds tid før årsskiftet nemlig første søndag i Advent (2002). Blandt meget andet havde vi kommunikeret med hofmarskallatet for at få et af de kronede hoveder til at deltage i jubilæumsfestlighederne. Vi havde fået besked om at HM Dronningen var på vinterferie på Jubilæumsdagen den 2. marts 2003 så den dag kunne det ikke blive. I februar kom så det glade budskab at regentparret ville besøge Præstø torsdag den 26. juni - hele dagen.

Jubilæumsdagen var en kold søndag med høj sol hele dagen, det var også fastelavn så det blev en fin dag hvor hele byen var på stikkerne.

Den 7. marts fyldte Ole 60 hvor vi havde inviteret til forloren skilpadde og Bentes uovertrufne kagebord i lejligheden på dagen. Der kom en helt utrolig masse mennesker, sikke dog en masse gode venner og bekendte vi har. Lørdag havde vi den allernærmeste familie til en dejlig middag, hvor begge brødrene holdt smukke taler, jamen dog sikke også en dejlig famile vi har.

Så gik det løs med planlægningen af regentparrets besøg og det var en alvorlig sag. Bente skulle klare kommunikationen fra kommunen og jeg fik en kontrakt med kommunen på at klare planlægning og presse mod betaling. Besøget indgik i regentparrets første sommertogt så vi havde jo set frem til Dannebrog i Præstø Havn. Den gik desværre ikke fordi Dannebrog har 3,6 m dybgang men der er kun 3 m vanddybde i indsejlingen. Løsningen blev at Dannebrog lagde til i Vordingborg Sydhavn på Masnedø.

Det blev en rigtig dejlig dag i strålende sommervejr, regentparret hyggede sig og Præstø har aldrig taget sig smukkere ud. Dagen sluttede på Dannebrog i Vordingborg sydhavn hvortil ca. 85 inviterede gæster kom med bus fra Præstø. Det var en fin oplevelse der sluttede med at Dannebrog afsejlede mod vest i den smukkeste solnedgang. Tilbage i Præstø samledes deltagerne i kommunekontorets kantine for lisom at fordøje dagens mange oplevelser. Der havde jeg den glæde at mange af byrådets medlemmer kom og sagde tak for en flot og velorganiseret dag.

Men hvad er et royalt besøg mod en ny svigersøn? Sisse og Jacob kom hjem på ferie (og for Jacob kursus) i juni. De boede hos os i sommerhuset et par dage hvor vi samlede børn, svigerbørn og børnebørn så Jacob fik mødt dem alle sammen. Inden de skulle rejse tilbage til Cairo blev der planlagt bryllup på Præstø Rådhus fredag den 4 juli med Bente som giftefoged. Mens vi klarede det royale besøg kørte Sisse og Jacob Danmark tyndt og fik hilst på hinandens familier og venner.
Fredag eftermiddag mødtes vi så på Præstø Rådhus, de nærmeste familier og venner. Efter familierne havde hilst på hinanden tog Bente den professionelle kåbe på og viede de unge mennesker med deres yngste søskende som vidner. Det var flot flot og jeg er stadig meget stolt over min dejlige kone.
Efter vielsen og et glas champagne inbød Sisse og Jacob familierne til middag på Skipperkroen. Det blev en hyggelig aften hvor familierne rigtig lærte hinanden at kende og brudeparret fik også danset brudevals på havnepladsen til trompetmusik.

Desværre måtte Jacob tilbage til Cairo den 5. juni, mens Sisse blev hjemme og var med til den store 760 års fest som vi holdt i sommerhuset lørdag den 12. juli, 2 dage før vores 40 års bryllupsdag. Det blev en rigtig dejlig dag og vejret artede sig. Vi var omkring 80 store og små i telte rundt omkring på græsplænen, var stillet 3 griller op på bålpladsen og så var der høflig selvbetjening. Der var sørme både sange og taler og mange dejlige gaver fra de mange dejlige mennesker.

Så var det slut med festlighederne for 1 måned senere, præsis år før hun fylder 60 blev Bente fyret! Der skulle spares 3 fuldtidsstillinger og voksne piger kan gå på efterløn så der gjorde det nok mindst ondt.
For at gøre en lang historie kort var Bente på arbejde det meste af september hvor hun skrev "brugsanvisninger" til de opgaver hun har varetaget. Siden 1 oktober har hun været fritstillet så økonomisk er der ikke meget at beklage sig over men alt det andet - den der med "Det grå guld" kan snart ligge på et meget lille sted i vores familie.

Bente mente (og jeg er enig) at nu måtte der ske noget andet i vores liv. En ide kunne være at købe dyrlægens hus og lave Bed & Breakfast igen som vi gjorde nogle år på Klosternakken. Huset som dyrlægen byggede da de kom til byen omkring 1960 havde været til salg siden nytår og var lige sat 0,2 mio. ned og det er vist en gunstig pris. Turistkontoret bekræftede at det store behov for værelser inde i byen så i løbet af meget kort tid havde vi opsagt lejligheden og købt huset. Dyrlægens, som vi har kendt godt i mange år, var lykkelige for de havde haft pensionisboligen stående klar til indflytning siden sommeren så vi kunne komme i gang med maling osv. allerede midt i oktober selv om vi først købte huset pr. 1 november.

Sommerhuset ville vi sætte til udlejning men det ville give både underskud og græsslåning hver uge så da 2 mæglere mente at kunne sælge det til 0,9 mio. slog vi til og sagde OK så prøv da. Det gik meget stærkt, i løbet af godt 2 uger var det solgt til prisen og så endda til nogen meget søde mennesker, som vi først mødte efter alle papirer var underskrevet. Det er surt at slippe huset men dejligt at slippe for 2 haver og en dejlig forrentning af investeringen. Sommerhuset handlede vi også til 1 november men var klar så vi kunne aflevere det allerede 1 uge før.

Da vi nu havde solgt sommerhuset var der råd til både håndværkere og flyttefolk på Østerbro, det var også dejligt. Onsdag den 26 oktober flyttede de 90 kasser og alle møbler fra lejligheden og week-enden før havde vi og sejlervennerne hentet 45 kasser i sommerhuset, lidt møbler og det meste af indholdet i værkstedet. Så var der fyldt godt op her på Østerbro 8 og nu 6 uger senere er alle flyttekasser tømt, og langt det meste på plads. Lillejuleaften byder vi vores første Bed og Breakfast gæster velkommen til en enkelt overnatning og så må vi jo se hvad 2004 vil bringe.

Først i december nåede vi lige 4 dage og 3 nætter i Berlin sammen med de 4 sejlerdrenge og deres smukke hustruer. 5 par i 3 biler, første aftens spiste vi Italiensk, anden Græsk og den sidste spiste vi spansk så det blev helt internationalt. Vi nåede også den nye rigsdag og meget andet, dejlig tur som vi håber at kunne gentage. Berlin er jo en dejlig juleshoppingby for os her sydpå, mon vi stadig har kørekort når man kan køre direkte?

Hovsa, jeg havde nær glemt det !!!!
Sisse og Jacob venter deres førstefødte sidst i marts. Sisse havde det ikke særlig godt de første måneder men nu har hun (de) det som fisk i vandet og nyder det og hinanden i fulde drag. Jacobs forældre og lille bror med hustru og barn tager ned og fejrer jul sammen med dem i Cairo. Vi regner med at rejse derned i løbet af april eller maj når de er faldet lidt til ro efter fødslen (hvis jeg kan holde Bente hjemme så længe).

Min lille virksomhed har næsten nået budgettet i år og udsigterne for 2004 er ganske gode. I torsdags var vi i banken og afslutte hushandlerne, det ser rigtig godt ud så på trods af det meget turbulente efterår er vi klar til den tredie alder selv om vi nok syns det er noget vel tidligt.

De kærligste ønsker om en glædelig jul og et godt Nytår til jer alle.