Præstø Julen 2010

Det korte julebrev 2010

Kære familie og andre gode venner

Vi ønsker jer alle en glædelig jul og et godt nyt år.

Bente og Ole i Præstø

Årets billeder og videoer er på http://www.olefog.dk/2010/ , men de 8 vigste er lige her.
Fødselsdag Mikkel
12. marts 2010

Det lange julebrev 2010

Kære familie og andre gode venner

Klik til dåbskjolen Det har været et dejligt år, ingen uventede dødsfald i den nære familie og ikke anden sygdom end de småskavanker der hører alderen til.
Der har været mange glæder og den største startede allerede sidste år hvor Camilla fortalte at hun var begyndt på min fødselsdaggave og han kom så til verden den 12. marts klokken 01:18 ved en meget vellykket hjemmefødsel. Dorte nåede op fra Nykøbing og Sisse nåede næsten lige så hurtigt ned fra Stavanger, sammen med en jordemor og et par veninder klarede de det over natten. De var lidt trætte men allerede om eftermiddagen tog de mod os stolte bedsteforældre og den ikke mindre stolte storesøster Juliane. Den dejlige dreng blev døbt Alex i Uvelse kirke søndag den 20. juni hvor moster Sisse bar ham og her kan I se ham i den dåbskjole hans oldefar som den første havde på da han blev døbt den 14. november 1915 for næsten 95 år siden.

Klik til flere billeder Det er også dejligt at få børnebørnene tættere på så da Jacob i vinter begyndte at lufte muligheden for skift til Mærsk i Kongens Lyngby -de bor i den gamle gardinfabrik vi kender så godt fra Smedebakken- da begyndte vi at glæde os. De købte hus i Lynge som er i passende cykelafstand (for en amatørcykelrytter) fra Lyngby og skolen i Lynge, hvor Juliane allerede går, er blandt de rigtig gode. Den 1 maj var de flyttet men det er ikke problemfrit at skifte til et nyt socialsystem, hvor omsorgen for Gaia var et samarbejde i Norge har de desværre mest oplevet det modsatte i den nye kommune her. Vi håber virkelig ikke det er en generel forskel på Norge og Danmark at det er mere lokalt betinget men trist og tungt er det.

Mikkel og hans mor, klik til flere billeder I Nykøbing er de unge ved at blive ældre, både Mikkel og Frederik over den første forelskelse. Frederik bor nu alene i underetagen og forventer at blive færdig med sin HHX til sommer. Mikkel aftjente sin værnepligt ved livgarden og nød det ikke mindst den sidste periode hvor han fordelte vagterne på de kongelige slotte og vi fik fornøjelsen at opleve ham i både blå og rød galla på Amalienborg. Han har fået bylejlighed i Nykøbing, er startet på International Business på CBS og der er vist nok en ny kæreste på vej

Med den megen tid jeg brugte på sygehuse sidste år, hvor det kun blev til et par forlængede weekender i Sydsverige, så vi har fået indhentet det forsømte i år.

Vi startede i Sharm el Sheikh en uge først i februar hvor solem skinnede så meget at vi badede i havet et par gange, det var helt lækkert. Sidst i april var vi med Rotary venner på besøg hos Ib Lundby der har en skov ved Vislanda hvor vi -mænnerne altså- fik set både en stor betonsvellefabrik og et endnu større savværk.

Udsigt over Gardasøen, klik til flere billeder Da den lille by Limone på vestsiden af Gardasøen har en særlig plads i vores hjerter så sprang vi på 65 rejsers bus fra Nykøbing F. til en 10 dages tur. Selv med en overnatning på gode hoteller både ud og hjem, god bus, chauffør og guide er vi ikke helt modne til sådan en 10 dages busrejse endnu, men Limone er stadig dejlig og vi fik en masse info på hele turen.

Sidst i august var vi på en længe planlagt tur med tekkerne til Bornholm for at besøge Annelise og Stig der har købt og ombygget hus i Listed der ligger lidt nord for Svaneke. Det blev en rigtig dejlig lang weekend hvor vi hyggede os, ødelagde Stigs tidsplan og fik set og oplevet Bornholm. For at spare på CO2 og færgebillet kørte vi sammen med Birte & Ralph og vi fik sørme også besøgt Sus og Lars Peter.

Juliane med Halloween hår, klik til flere billeder Jonas med Halloween hår, klik til flere billeder Vi havde planlagt besøg her af Juliane og Jonas nogle dage i efterårsferien men det lavede vi om til en tur til Ebeltoft og Djurs sommerland og det blev en dejlig tur. Vi nåede meget for der var også Æblefestival i Ebeltoft, vi fik set fregatten Jylland , Kattegatcentret i Grenå og 2 gange til Magisk Halloween i Djurs sommerland hvor ungerne fik både farve og spindelvæv i håret og Jonas tog selv en tur i Piraten som blev kåret til verdens 6 bedste rutchebane i 2009, den er 755 m lang og 95 m høj. På hotellet blev svømmepølen brugt flittigt og vi badede alle 4 hver morgen inden morgenmaden og den sidste morgen drak Julle sodavand til morgenmaden.

Klik og se de dejlige værelser. Her hjemme på matriklen går det stille og roligt. Der kommer stadig en del gæster i vores Bed & Breakfast, men nu skruer vi lidt ned for blusset, vi tager skiltet ind melder os ud af turistforeningen og skriver på hjemmesiden "Kun efter aftale" så vi kan køre på ferie i sommermånederne. Der er stadig nogle fra byen der bruger os som gæsteværelse, dem servicerer vi nok et par år endnu, og juleaften er begge værelser udlejet igen i år.
Vi lever godt så det kniber at holde vægten -nede- Bente går til afspænding, Ole ror 3 dage om sommeren på vandet og om vinteren på romaskine og vi får da både cyklet og gået ture men tilsyneladende ikke nok.
Bente er i efteråret begyndt på lokalarkivet hver torsdag formiddag, hun er den ene af 2 der har levet deres meste liv her i byen så det er meget værdsat fordi de fleste medarbejder er tilflyttere.
 Klik til stamtræerne Jeg har fundet de gamle slægtsbøger frem igen så vi kan forsyne børnebørn, nevøer og niecer med oplysninger for de hører mere om slægt og aner end jeg husker vores gjorde i skolen.
Vi var sammen med Olsen grenen i september og da faster Lissen for nylig fyldte 85 var de fleste Fog'er sammen. Moster Annette er godt i gang med Suhr Henriksen foreløbig er der lidt på hjemmesiden her og dåbskjolen er også under opdatering her.

Vi ønsker jer alle en glædelig jul og et godt nyt år.

Bente og Ole i Præstø

Hvis du vil have det ud på papir er det hele som pdf her

Her er de gamle julebreve