Præstø Julen 2014

Kære familie og andre gode venner

Klik på billeder og link til mere.

Nu er det december igen, om 2 uger bliver dagene længere igen, og vi ser frem til forår og varme, men det har det nu været meste af året.

Klik til flere billeder Undtagen lige den 26. juni hvor et haglvejr med hagl så store som blommer gjorde sommer til vinter og lavede betydelige skader på huset her. Vores udmærkede forsikringsselskab GF Sydsjælland-Møn, har klaret det sammen med vores egne lokale håndværkere. Heldigvis var vi væk på ferie, så kun en uge måtte vi leje sommerhus i Kohaven, og den gode del er, at vi har fået nyt tag på det halve af huset, nye lofter og 300 mm isolering på 2/3, malet det meste indvendigt så alt i alt var det ikke så galt, nu det er overstået.

Klik til mere Året startede hos Birte & Ralph i Nykøbing, og senere i januar tog vi en tur til Oslo og så deres opera, der var kun os to på rundvisning, det var en fantastisk oplevelse med en super engageret pensioneret sanger som guide.

Klik til flere billeder I Februar fyldte Bente rundt, det fejrede vi på dagen med mange damer på Cafe Mocca og med børn og børnebørn herhjemme søndagen efter.

I april var vi på Gaias skole, Geelsgaard Skolen, og se Gaia spille teater med sin klasse. Det er en fantastisk skole , ligesom Camillehusene hvor hun bor gir hende en glad og god hverdag. Vi bliver gamle, Gaia er det tredie barnebarn, der er flyttet hjemmefra.

I maj var vi med Tekkerne på Tivoli Hotel og i Forum til Andre Rieu koncert (guldbryllupsgaven), det var den første dejlige tekkertur i år.
Senere var vi med Møns Bank på rundvisning i Erimitageslottet og i Cirkusrevuen, ugen efter var Bente og pigerne i Forum og se Riverdance

Klik til flere billeder

Sidst i juni gik det rigtig løs den 26 med haglskaden, som er beskrevet, den 27. indviede vi Møns Bank's nye afdeling i Præstø, den sidste bank i Præstø, både Danske og Nordea er lukket. Den 28. kørte vi til Berlin med Juliane og Jonas, vi tog rundt i byen med tog, bus og både og spiste en aften i Fernsehturm . Den 1. juli kørte vi østpå og tog en sejltur gennem Schiffshebewerk Scharnebeck en af familiens gamle klasikere, den 3. juli var vi hjemme igen og håndværkerne var i gang med taget.

Klik til flere billeder Midt i Juli kørte vi til Garda Søen sammen med Mikkel og hans Julie, et par dage efter kom Dorte, Ole, Jonas, Frederik og hans Clara til den samme campingplads. Det var dejlige 2-3 uger i hyggeligt selskab, hvor vi fik set os omkring selv om vejret var mest regn mens solen skinnede hjemme i Danmark.

Klik til flere billeder Da vi kom hjem var lofterne pillet ned i det meste af huset, så vi flyttede ud i Thorsøernes sommerhus i en uge, indtil vi tog til Bornholm for at fejre Annelise og Stigs 70 års fødselsdage. Det blev en vældig fest og 7 tekkerer boede på Hotel Østersøen i Svaneke en hel uge så vi fik set både Bornholm og Christiansø og havde en rigtig hyggelig uge sammen.
Den sidste søndag i august var vi igen på DAC's udvidede havnerundfart i med fortællinger om det der sker og det der skal ske i Københavns Havn, en fin tur som vi kan anbefale. Dac har mange andre guidede ture i København følg selv med på deres hjemmeside her >>>

Klik til flere billeder I efterårsferien kom Tilde og Magne på ferie et par dage, og vi var på Avnø Naturcenter, hvor vi både bagte pandekager over bål og fiskede med net i vaders i det lave vand.
Og i efteråret blev vore hus færdigt, og den sidste regning blev betalt først i november, dejligt med et forsikringsselskab, der hjælper sammen med vores egne håndværkere og betaler regningerne.
Vi fik også tilmeldt os Biografklubben, for så kommer vi mere i biografen, og det er dejligt, i november så vi Stille Hjerte, en helt fantastisk film om et svært emne.
I november tog vi en tur til Oslo igen, var i Tivoli "med moster Annettes spiseklub" og til bal i den borgerlige her på Frederiksminde og på den sidste dag til julefrokost med tekkerne hos Birte og Ralph.
Her i december har vi haft både brødrene til middag, søstrene til frokost og de gamle sejlere til gløg og æbleskiver.
Nytårsaften fejrer vi her sammen med Birte og Ralph og Ralphs bror Jan og hans Lene.

Årets store overraskelse kom i en mail fra Camilla og Flemming, mens vi var ved Garda søen, de havde lige glemt at fortælle, at de var blevet gift den 20. august 2013 !!! det var det nemmeste før de købte hus sammen, så det blev klaret hurtigt en formiddag på rådhuset og så næsten glemt det igen i hushandel og flytning m.m.m.

Her er de så alle 9 børnebørn som de så ud på et tidspunkt i 2014, de 3 første til deres mors fødselsdag den 2. december i år. De er vokset noget og flere er kommet til, siden de var med her første gang i 2005 som I kan se når I klikker her her.

Fødselsdag Mikkel
12. marts 2010
 Fødselsdag Nanna
2. december 2012
Vi er ved at få styr på det med billeder på nettet, når I klikker på dem er der både større og somme tider flere billeder - god fornøjelse.

Vi ønsker jer alle en glædelig jul og et godt nyt år.

Bente og Ole i Præstø

NB: Hvis I vil have 2014 ud på papir er det her >> Julebrev 2014.pdf lige til printeren.

Til de historisk interesserede er de gamle julebreve her, det er nok ikke liv i alle links i de gamle breve.